PROJEKT "KOLOROWE EMOCJE GUCIA" jest odpowiedzią na trudności dzieci w nazywaniu, rozpoznawaniu i radzeniu sobie z emocjami. Na podstawie dotychczasowego doświadczenia zauważyłyśmy, że dzieci borykają się ze sporymi problemami związanymi z właściwym radzeniem sobie z emocjami i ich akceptacją. Niniejszy PROJEKT ma na celu ułatwienie im pokonania tych trudności ucząc podstawowej wiedzy w tym zakresie z wykorzystywaniem prostych zabaw, metod aktywizujących i nowoczesnych technologii.
Podstawowym założeniem jest rozwój świadomości własnych emocji, umiejętności radzenia sobie z nimi, a także zdolności dostrzegania emocji u innych, które przyczyniają się do rozwijania pozytywnych relacji społecznych, a także wpływają na jakość życia. Jeśli zależy nam by z dzieci wyrośli dobrze
funkcjonujący dorośli, konieczne jest wspieranie ich rozwoju emocjonalnego. Umiejętność panowania nad emocjami może wpływać na radzenie sobie z trudnościami życia codziennego, w każdym wieku.
Celem projektu jest innowacyjne podejście do przygotowywania formy zajęć, uatrakcyjnienie pracy z dziećmi, zaangażowanie dzieci we wspólne działania. Dzieci mają możliwość otworzyć się na nowe możliwości wyrazu, opanowania stanów emocjonalnych poprzez kreatywne ćwiczenia, poczucie przynależności do grupy, śmiech i dobrą zabawę.
CEL GŁÓWNY PROJEKTU:
-Propagowanie czytelnictwa wśród dzieci;
-Zwiększenie świadomości dzieci na temat emocji;
-Wspieranie rozwoju społeczno – emocjonalnego.
CELE OGÓLNE I SZCZEGÓŁOWE PROJEKTU:
-Kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozróżniania emocji;
-Rozwijanie zdolności empatii, umiejętności przyjmowania perspektywy innych osób;
-Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami;
-Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów;
-Wspomaganie rozwoju pozytywnych zachowań społecznych;
-Kształtowanie poczucia własnej wartości i silnej osobowości;
-Rozwijanie słownictwa określającego różne stany emocjonalne i uczuciowe np.: zadowolenie, smutek, szczęście, złość, przykrość, odwaga, zdziwienie itp.;
-Umiejętność nawiązywania i utrzymywania pozytywnych relacji z innymi;
-Kształtowanie prospołecznych postaw, eliminowanie aspołecznych zachowań,
-Zachęcanie dzieci do samodzielnego sięgania po literaturę,
-Rozbudzanie zainteresowań czytelniczych wśród najmłodszych
-Zachęcanie do aktywności poprzez wykonywanie różnorodnych zadań,
-Kształtowanie dojrzałości emocjonalnej i społecznej,
-Wspieranie nauczycieli w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych oraz opiekuńczych,
-Stwarzanie możliwości ogólnego rozwoju dla dzieci i nauczycieli.
W projekcie bierze udział grupa IV oraz grupa VI.