PROGRAM EDUKACYJNY DLA DZIECI 4,5,6, LETNICH W GR. II
Autor programu „Mali odkrywcy”: mgr Izabela Magiera-Ossolińska
Bielsko- Biała, rok szkolny 2020/2021
Motto programu:
Powiedz mi, a zapomnę
pokaż – a zapamiętam,
pozwól mi działać, a zrozumiem!”
Konfucjusz
I WSTĘP
Dzieci w wieku przedszkolnym przejawiają naturalną chęć doświadczania i poznawania otaczającego ich świata. Najlepszym sposobem zaspokojenia ciekawości oraz próbą odpowiedzi na liczne pytania są zabawy badawcze i eksperymenty o charakterze badawczym. Taka forma zabawy umożliwia dziecku leprze poznanie siebie i otoczenia oraz umożliwia zdobycie i rozwijanie kolejnych umiejętności. Zabawy te stanowią podstawę do wielokierunkowego rozwoju dziecka. Rozwijając umiejętność krytycznego myślenia, myślenia przyczynowo - skutkowego, porównywania i uogólniania przyczyniają się do rozszerzenia horyzontów myślowych przedszkolaka jednocześnie rozwijają jego kreatywność i swobodę ekspresji. Poza tym, umiejętności zdobywane podczas tych działań stają się inspiracją i pomostem do dalszego rozwoju wiedzy na kolejnych szczeblach edukacji.
Uczestnicy programu: Dzieci z grupy „Odważne Misie”
Wiek uczestników: 4, 5, 6- latki
Miejsce realizacji: Przedszkole nr 30 w Bielsku- Białej
Termin realizacji: Październik 2020- marzec 2021
Częstotliwość zajęć: raz w miesiącu
- Cel główny programu
Rozbudzanie u dziecka ciekawości otaczającym go światem poprzez działania badawcze
i eksperymentalne.
III. Cele szczegółowe programu
- sprawianie radości z eksperymentowania i działania,
- rozbudzanie i wzmacnianie postaw badawczych i poszukiwawczych,
- rozwijanie aktywności i ciekawości poznawczej dzieci,
- inicjowanie samodzielnych działań dzieci w naturalnym środowisku
- rozbudzanie u dzieci ciekawości o otaczającym świecie przyrody,
- kształtowanie umiejętności prowadzenia obserwacji oraz wyciągania trafnych wniosków z przeprowadzonych eksperymentów,
- wzbogacenie słownika dziecięcego o nowe pojęcia.
- Metody i formy pracy
Zajęcia realizowane będą przede wszystkim za pomocą metod aktywizujących (zabawa dydaktyczna z elementami eksperymentu, doświadczenia, burza mózgów) i praktycznego działania. Dominować będą doświadczenia i eksperymenty oraz obserwacje. Waloryzujące (prezentacja folderów ilustrowanych i prezentacji komputerowych).
Wśród form pracy przewidywane są prace zespołowe z naciskiem na możliwość sprawdzenia pomysłów dzieci oraz prezentacji ich wyników.
Metody:
– słowne: rozmowa, instrukcja, objaśnienia, społecznego porozumiewania się;
– czynne: samodzielnych doświadczeń; kierowana własną działalnością, zadań stawianych dziecku, ćwiczeń,
– oglądowe : obserwacja, pokaz, demonstracja, uprzystępniania sztuki,
Formy pracy:
Z całą grupa
Zespołowa
Indywidualna
- Tematyka na miesiąca: październik-luty
„Dzień nauki”- „ Wulkan” – zapoznanie dzieci z właściwościami sody i octu „Żelowe kulki” – eksperyment z wodą. Zachęcanie dzieci do wielozmysłowego poznawania świata.
„Wędrując z Ozobotem i Bee Botem”- wprowadzenie dzieci w świat programowania i kodowania poprzez ćwiczenie myślenia przyczynowo-skutkowego z wykorzystaniem robotów edukacyjnych
„Tajemnice w śniegu zawarte”- zapoznanie dzieci z zjawiskiem topnienia i krzepnięcia. Obserwacja kształtu płatków śniegu za pomocą lupy oraz kryształków lodu i kropli wody za pomocą mikroskopu. Tworzenie rysunków zaobserwowanych zjawisk.
„Kolorowe kryształy”- zapoznanie dzieci z zjawiskiem parowania wody i krystalizacją soli. Zachęcenie dzieci do obserwacji długoterminowej oraz stworzenie „Karty obserwacji”. Poznanie właściwości soli. Zabawy kreatywne.
„Co pływa, co tonie?”- zachęcenie dzieci do kreatywnych działań mających na celu rozwój wyobrażani i ekspresji poprzez eksperymentowanie z materiałem przyrodniczym.
„Kalendarz pogody”- zapoznanie dzieci ze zjawiskami atmosferycznymi oraz ich znaczeniem dla człowieka. Nazywanie zjawisk atmosferycznych oraz tworzenie kalendarza pogody.
1. Dzień Nauki
2. Zabawy z Ozobotem i Bee botem.
3. Jak powstaje śnieg?
4.Kolorowe kryształy
Kalendarz pogody