Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

PROGRAM EDUKACYJNY DLA DZIECI 4,5,6, LETNICH W GR. II

 

Autor programu „Mali odkrywcy”: mgr Izabela Magiera-Ossolińska

Bielsko- Biała, rok szkolny 2020/2021

 

Motto programu:

Powiedz mi, a zapomnę

pokaż – a zapamiętam,

pozwól mi działać, a zrozumiem!”

Konfucjusz

 

I WSTĘP

 Dzieci w wieku przedszkolnym przejawiają  naturalną chęć doświadczania i poznawania  otaczającego ich świata. Najlepszym sposobem zaspokojenia  ciekawości oraz próbą odpowiedzi na liczne pytania   są zabawy   badawcze i eksperymenty o charakterze badawczym.   Taka forma zabawy umożliwia dziecku  leprze  poznanie siebie i  otoczenia oraz umożliwia  zdobycie i rozwijanie  kolejnych  umiejętności. Zabawy te stanowią podstawę do wielokierunkowego rozwoju dziecka. Rozwijając umiejętność krytycznego myślenia, myślenia przyczynowo - skutkowego, porównywania i uogólniania przyczyniają się do rozszerzenia horyzontów myślowych przedszkolaka jednocześnie rozwijają jego kreatywność i swobodę ekspresji. Poza tym, umiejętności zdobywane podczas tych działań  stają   się  inspiracją i pomostem do dalszego rozwoju wiedzy na kolejnych szczeblach edukacji.

 

Uczestnicy programu: Dzieci z grupy „Odważne Misie”
Wiek uczestników: 4, 5, 6- latki
Miejsce realizacji: Przedszkole nr 30 w Bielsku- Białej
Termin realizacji:  Październik 2020- marzec 2021
Częstotliwość zajęć: raz w miesiącu

 

  1. Cel główny programu

Rozbudzanie u dziecka ciekawości otaczającym  go światem poprzez działania badawcze
i eksperymentalne.

 

III. Cele szczegółowe programu

  • sprawianie radości z eksperymentowania i działania,
  • rozbudzanie i wzmacnianie postaw badawczych i poszukiwawczych,
  • rozwijanie aktywności i ciekawości poznawczej dzieci,
  • inicjowanie samodzielnych działań dzieci w naturalnym środowisku
  • rozbudzanie u dzieci ciekawości o otaczającym świecie przyrody,
  • kształtowanie umiejętności prowadzenia obserwacji oraz wyciągania trafnych wniosków z przeprowadzonych eksperymentów,
  • wzbogacenie słownika dziecięcego o nowe pojęcia.

 

 

 

  1. Metody i formy pracy

Zajęcia realizowane będą przede wszystkim za pomocą metod aktywizujących (zabawa dydaktyczna z elementami eksperymentu, doświadczenia, burza mózgów) i praktycznego działania. Dominować będą doświadczenia i eksperymenty oraz obserwacje. Waloryzujące (prezentacja folderów ilustrowanych i prezentacji komputerowych).

Wśród form pracy przewidywane są prace zespołowe z naciskiem na możliwość sprawdzenia pomysłów dzieci oraz prezentacji ich wyników.

 

Metody:

– słowne: rozmowa, instrukcja, objaśnienia, społecznego porozumiewania się;

– czynne: samodzielnych doświadczeń; kierowana własną działalnością, zadań stawianych dziecku, ćwiczeń,

– oglądowe : obserwacja, pokaz, demonstracja, uprzystępniania sztuki,

 

Formy pracy:
Z całą grupa
Zespołowa
Indywidualna

  1. Tematyka na miesiąca: październik-luty

„Dzień nauki”- „ Wulkan” – zapoznanie dzieci z właściwościami sody i octu „Żelowe kulki” –  eksperyment z wodą. Zachęcanie dzieci do wielozmysłowego poznawania świata.

 „Wędrując z Ozobotem i Bee Botem”- wprowadzenie dzieci w świat programowania i kodowania poprzez ćwiczenie myślenia przyczynowo-skutkowego z wykorzystaniem robotów edukacyjnych

„Tajemnice w śniegu zawarte”- zapoznanie dzieci  z zjawiskiem  topnienia  i krzepnięcia. Obserwacja kształtu płatków śniegu za pomocą lupy oraz kryształków lodu i kropli wody za pomocą mikroskopu. Tworzenie rysunków zaobserwowanych zjawisk.  

„Kolorowe kryształy”- zapoznanie dzieci z zjawiskiem parowania wody  i krystalizacją soli. Zachęcenie  dzieci do obserwacji długoterminowej oraz stworzenie  „Karty obserwacji”. Poznanie właściwości soli. Zabawy kreatywne.

„Co pływa, co tonie?”- zachęcenie dzieci do kreatywnych działań mających na celu rozwój wyobrażani i ekspresji poprzez eksperymentowanie z materiałem przyrodniczym.

„Kalendarz pogody”- zapoznanie dzieci ze zjawiskami atmosferycznymi oraz ich znaczeniem dla człowieka. Nazywanie zjawisk atmosferycznych  oraz tworzenie kalendarza pogody.

1. Dzień Nauki

2. Zabawy z Ozobotem i Bee botem.

3. Jak powstaje śnieg?

4.Kolorowe kryształy

Kalendarz pogody